سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم

کاردرمانی ذهنی کودکان با استفاده از این تمرینات گام‌های موثری برای درمان اوتیسم برمی‌دارد. این نوع کاردرمانی برای اوتیسم موجب تقویت توانایی‌های کودک می‌شود. همچنین اختلاف بین سن رشدی و تقویمی او را به حداقل می‌رساند.

خدمات کاردرمانی ذهنی در زمینه های افزایش شناخت، آموزش مهارت‌های روزانه زندگی، آمادگی ورود به مدرسه، آمادگی شغلی، مدیریت مالی، تغذیه، زندگی مستقل و… می‌باشند.

کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم باعث افزایش مهارت های ذهنی و آموزشی، بهبود توجه و اعتماد به نفس کودک می‌شود. علاوه براین، سطح حافظه دیداری و شنیداری او را افزایش می‌دهد. این نوع کاردرمانی برای اوتیسم شرایطی را فراهم می‌کند تا کودکان احساسات خود را ابراز کنند. همچنین موجب افزایش تعاملات اجتماعی کودک می‌شود.

تمرینات کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسمی، مهارت های نوشتاری و دست‌خط کودکان را بهبود می‌دهد. این امر تاثیر مثبتی روی یادگیری کودکان دارد و موجب کاهش اضطراب آنها می‌شود.

در ادامه به برخی از تمرینات ذهنی اوتیسم اشاره می‌کنیم.

– کودکان مبتلا به اوتیسم در حرکات ظریف دچار مشکل هستند. یعنی برداشتن اشیا با استفاده از دو انگشت یا بستن دکمه لباس برای آنها مشکل است. برای تقویت مهارت های کودک، چندین وسیله را با ابعاد مختلف کنار هم بگذارید. بهتر است موارد کوچکی که انتخاب می‌کنید، خوراکی باشند. در این صورت اگر کودک آن را داخل دهان ببرد، خطری ندارد. از کودک بخواهید آنها را بردارد. کودک برای برداشتن وسیله بزرگتر از همه انگشتان خود استفاده می‌کند. هنگامی که نوبت به برداشتن خوراکی‌های ریز مانند نخود فرنگی می‌رسد، کودک تلاش می‌کند با انگشتان خود بردارد.
– اعضای بدن را به کودک خود آموزش دهید. به این ترتیب، او می‌تواند شناخت خوبی نسبت به خود پیدا کند.
– بعد از یادگیری اعضای بدن، کودک باید یاد بگیرد که با چه عضوی می‌شنود یا با چه عضوی می‌بیند. این تمرین در کنار تمرین قبلی زیر بنای سایر تمرینات ذهنی کودکان را تشکیل می‌دهند.
– یکی از تمرینات کاردرمانی برای اوتیسم ، شناخت جهت ها است. این تمرین نقش موثری در تقویت ذهن کودک دارد. تشخیص جهت ها و دست چپ و راست جزو تمرین های کاردرمانی ذهنی اوتیسم در منزل به شمار می‌روند.
– شباهت ها و تفاوت های اشکال را به کودک خود آموزش دهید. به این ترتیب او می‌تواند اشیای مشابه و متفاوت را تشخیص دهد.
* تمرینات حافظه و یادگیری

کار درمانی برای اوتیسم به وسیله یکسری تمرینات می‌تواند وضعیت حافظه و یادگیری کودک اوتیسمی را افزایش دهد.
در ادامه چند مورد از تمرینات کاردرمانی برای تقویت حافظه و یادگیری را بیان می‌کنیم.

– تصویر چند شی را روی یک ورق کاغذ بکشید و بعد یکی را پاک کنید. از کودک بپرسید کدام شی را پاک کرده اید. مرحله به مرحله تعداد اشکال را بیشتر کنید و زمان نگاه کردن کودک را کاهش دهید. این تمرین در تقویت حافظه فعال موثر است.
– چند مورد از اسباب بازی های کودک را روی میز بگذارید. بدون اینکه کودک متوجه شود، یکی از آنها را بردارید. سپس از کودک بپرسید کدام اسباب بازی را برداشته اید. با پیشرفت کودک، تعداد اسباب بازی ها را بیشتر کنید.
– به کودک خود کمک کنید تا شعرهای ساده و کودکانه را حفظ کند. این کار باعث تقویت حافظه شنیداری او می‌شود.
– بازی تکرار کلمات ، یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم است. برای این منظور سه کلمه بی ربط را به کودک بگویید. بعد از مدت کوتاهی از او بخواهید نام سه کلمه را تکرار کند. در ادامه روند بازی، زمان منتظر شدن را بیشتر کنید. برای مثال بعد از گذشت 5 دقیقه از کودک بخواهید سه کلمه را بازگو کند.

فواید کاردرمانی برای اوتیسم

کاردرمانی برای اوتیسم تاثیر بسزایی در پرورش، حفظ و بهبود مهارت‌های بیماران دارد. تمرینات کاردرمانی به بیماران کمک می‌کنند تا عملکرد مناسبی در خانه، مدرسه و محل کار داشته باشند.

از دیگر فواید کاردرمانی برای اوتیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بهبود قدرت یادگیری
2- افزایش اعتماد به نفس و خودباوری
3- افزایش تمرکز روی تکالیف مدرسه
4- بیشتر شدن سطح تعاملات اجتماعی
5- برقراری ارتباط متقابل با دیگران
6- ابراز احساسات، علایق و عواطف
7- شرکت در بازی‌های دسته جمعی
8- کنترل و مدیریت خود تنظیمی
9- بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت
10- شناسایی مشکلات خواب و رفع آنها
11- مدیریت و کنترل تغذیه بیماران
12- بهبود مهارت‌های زبانی و اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم